„Legea superioara a existentei este munca creatoare prin care lasam in lume o urma dupa ce nu vom mai fi, o opera care ne prelungeste existenta si după moarte.“ Leonardo Da Vinci
Termenul “creativitate” isi are originea in cuvantul latin ”creare”, care inseamna ”a zamisli”, ”a fauri”, ”a naste” si a fost introdus in psihologie de către psihologul american G.W. Allport, in anul 1937.
Creativitatea reprezinta:
-noutate;
-indrazneală;
-originalitate;
-cunoastere;
-imaginatie;
-inventivitate;
-flexibilitate.
La varsta prescolară , copilul se caracterizeaza printr-o dezvoltare psihica complexa. El reuseste sa se elibereze de limitele actiunilor motorii concrete, inlocuindu-le cu acte simbolice. Largirea experintei cognitive, dezvoltarea imaginatiei, dezvoltarea competentelor lingvistice, aparitia limbajului intern arata faptul ca prescolarul are anumite disponibilităti psihice pentru actul creativ.
Prescolaritatea reprezinta perioada cea mai importanta pentru conturarea creativitatii. Acum se cristalizeaza trebuintele de cunoastere, de informatie , de independenta, de autoexprimare, acum se contureaza perceptia de sine.
O contributie importanta in conturarea acestor factori ai personalitătii copilului, o are atitudinea obiectiva si pozitiva a adultului fata de copil. Este vorba despre satisfacerea nevoii de independenta a celui mic si acordarea increderii in activitatile initiate de el. In nici un caz, copilul nu trebuie sa fie descurajat, chiar daca rezultatul muncii sale nu reprezinta o capodopera.
Pentru copil, orice lucrare de-a sa reprezinta un mare efort creativ si trebuie tratat ca atare!
Inca din prescolaritate, se poate vorbi despre acel potential admirabil al omului -CREATIVITATEA – care face posibila creatia ca activitate psihică. Nivelul posibil de atins acum este, doar acela al creativitătii potentiale, manifestata prin desene sau jocuri (activitatile predominante ale copilului prescolar).
Potentialul creativ exista latent in fiecare copil, putand fi dezvoltat sub influenta unui mediu socio-educational stimulativ, responsabilii pentru stimularea creativitatii copilului prescolar fiind parintii si cadrele didactice.
Familia are rolul de a stimula inca de la cele mai fragede varste, initiativa si independenta de actiune a acestuia. La gradinita, creativitatea copilului poate fi stimulata prin modele pedagogice a caror elaborare se fundamentează pe cunoastere si pe respectarea particularitatilor de varsta ale copilului prescolar, dar si a nivelului de dezvoltare a potentialului sau creativ.
Educatoarea trebuie sa inlocuiasca chipul cald al mamei, sa aiba mereu la indemana cuvintele blande si sa fie intotdeauna un bun pedagog, psiholog si manager al clasei sale. Un bun educator trebuie sa stie sa stimuleze constant creativitatea elevilor sai.
Copiii au o creativitate fantastica innascuta, dar care trebuie slefuita!
Desenul, pictura, modelajul, muzica, dansul, diferitele jocuri in aer liber sau acasa, la gradinita, toate au darul de a-i ajuta sa exprime emotiile, gandurile si sentimentele.
Cadrul cel mai important de manifestare dar si de stimulare a potentialului creativ este jocul, cu toate tipurile sale. Conduita creativa ludica este o premisa pentru viitorul comportament creativ care se va materializa in produse noi, originale, cu valoare sociala. Prin joc, copilul poate fi oricine isi doreste, poate inventa jocuri de rol, poate crea personaje etc.
Povestile, memorizarile, lecturile dupa imagini, toate au rolul de a stimula creativitatea prescolarilor. Un exercitiu util pentru dezvoltarea creativitatii copilului, il poate reprezenta continuarea unei povesti fascinante , gasirea unui alt final sau creearea unei povesti pe baza unui sir de ilustratii! Creativitatea le este stimulata, dezvoltandu-le, in primul rand, increderea in ei, in ceea ce pot oferi, respectandu-i pentru frumusetea si unicitatea lor.
Un cadru didactic poate sa încurajeze si sa stimuleze creativitatea copiilor prescolari astfel :
– prin creearea unui mediu adecvat prescolarului, in care jocul sa se desfasoare fara restrangeri;
– prin libertate de exprimare ( libertatea nu trebuie sa fie ingradita);
– prin diverse ateliere de creatie ( pe cat posibil aceste ateliere sa se realizeze si impreuna cu parintii);
– prin adaptarea ideilor copilului , incat sa se potriveasca cu cerintele educatorului);
– incurajand procesul de creatie, indiferent de rezultat.
Cultivarea creativitatii in mintea si sufletul copiilor prescolari este o necesitate si se impune din ce in ce mai mult intr-o societate in plina miscare.
„Creativitatea reprezinta miraculoasa intalnire dintre energia neinhibată a copilului cu ceea ce pare a fi opusul si dusmanul ei, simtul ordinii, impus de disciplinata inteligenta a adultului”. (Norman Podhoretz)
Bibliografie: Danescu, E., ”Stimularea creativitatii la varsta prescolara”, Editura Paralela 45, Pitesti, 2009
Autoarea acestui articol, Barbu Simona-Alexandra, este profesor pentru invatamantul prescolar si absolventa a masteratului ”Didactica limbii engleze”, profesează in prezent ca educatoare la o gradinita de stat din localitatea Dragasani. Inarmată cu multa rabdare si pricepere, incerca sa le îndrume „fluturasilor” ei primii pasi in viata, prin foarte multe activitati educative, pe care le puteti urmări pe site-ul personal: „gradinita fluturasilor talentati„
Foarte frumos articol, cu informatie necesara oricarui parinte si nu numai!
Cred ca e foarte important sa stimulam creativitatea. Multumim pentru articol.
Felicitari pentru articolul deosebit, Simona, si tie, Claudia, pentru gazduirea lui.
Mulțumim frumos!
frumos articol,Simona!
felicitari pentru gazduirea lui,Claudia 🙂
Mulțumesc!