E vremea concediilor şi a vacanţelor de vară în care mulţi îşi planifică diverse călătorii în ţară şi străinătate. Cei care doresc să călătorească cu maşina proprie îşi fac planuri privind traseele de urmat, dar şi unele verificări tehnice la maşină, ca să evite pe cât posibil să aibă surprize neplăcute în timpul deplasărilor.
Verificare stării pneurilor este o activitate peste care nu se poate trece. Şi ne întrebăm: oare cele vechi sunt oare în regulă şi pot să mai reziste la numărul de kilometri pe care ni l-am propus să-i străbatem în concediu, sau trebuie să „încălţăm” maşina cu altele noi?
Toţi posesorii de automobile ştiu că pe partea externă a unei anvelope se găsesc nişte semne, care pot să pară bizare. E vorba de cifre şi litere pe care e bine să le cunoaştem, mai ales atunci când dorim să cumpărăm alte anvelope noi. Desigur că am putea să cumpărăm anvelope identice, care au exact aceleaşi semne pe ele ca şi cele uzate şi astfel am rezolvat foarte uşor problema. Dar dacă vrem să cumpărăm alte anvelope, cu alte caracteristici, dar care să se potrivească pe jantele maşinii? Păi putem întreba un specialist şi iarăşi am rezolvat problema.
Să zicem că totuşi facem parte dintre cei care nu doresc să fie total ignoranţi şi pur şi simplu vrem să ştim mai multe. Alegem pentru mintea noastră că nu ar strica puţină informare în domeniu. Mai ales că, ne gândim noi, fiind un domeniu ingineresc, normele sunt clare şi dacă le ştim bine, nimeni dar absolut nimeni, nu ar putea să ne spună altceva, fără să-l prindem „cu mâţa în sac”.
Deci ce scrie pe o anvelopă? Fiind vara, să presupunem că ne interesează categoria anvelope vara, deşi normele sunt valabile şi pentru anvelopele de iarnă sau pentru cele ce fac parte din categoria „patru anotimpuri”.
Iată un exemplu: 185/60 R 14 82 H scrie pe anvelopele de la maşinuţa mea. Ca să cumpăr ceva ce-mi „sare în ochi” pe la oferte e suficient să reţin 185/60 R 14, dar o să vă spun ce înseamnă toate cifrele şi literele:
– prima cifra, „185” este lăţimea cauciucului în milimetri, deci ar fi 18,5 centimetri, ca să ne facem o idee. Cu cât e mai mare acest număr, cu atât cauciucurile sunt mai late, ceea ce este caracteristic maşinilor tip sport. Când eram micuţă copiii spuneau că asta înseamnă viteza maximă la care „rezistă” cauciucul. Folclor, prostii, deşi am auzit că şi unii adulţi cred asta. Este pur şi simplu lăţimea cauciucului.
– următoarea cifră, „60” în cazul meu, este un pic mai complicat de înţeles, nefiind o măsură directă, ci un procent din acel 185, care se referă la înălţimea secţiunii. Cu alte cuvinte, 60% din 185 face exact 111 milimetri, sau 11,1 centimetri. Atât are cauciucul meu privit din lateral. Dacă-l măsor pe jantă, are mai puţin, pentru că o parte este sub metalul jantei.
– iar „R” se referă la construcţia de tip radial a cauciucului, marea majoritate fiind de acest tip. Excepţie fac unele cauciucuri speciale pentru maşini ce trebuia să suporte greutăţi foarte mari, sau să circule pe terenuri accidentate (vehicule industriale, militare).
– „14” este diametrul jantei, exprimat în ţoli (sau inch, 1 inch=2,54 cm). 14 inch înseamnă deci 35,56 cm. Dar atenţie, este diametrul tehnic, cel pe care se aşează cauciucul, nu ceea ce se vede din lateral (capacul). E de la sine înţeles că maşinile mai mari sau mai înalte au jante mai mari, de exemplu de 15, 16, 17 ţoli şi chiar 22,5 ţoli.
– „82” este un indice de sarcină, trecut în tabele şi care arată ce sarcină maximă suportă o anvelopă. La mine 82 înseamnă 475 kilograme. Înmulţit cu 4 obţin 1900 kg, greutatea maximă a maşinii plus a încărcăturii. Niciodată nu o să am aşa ceva, că ar însemna să transport bolovani.
– „H” este în fine indicele de viteză, 210 km/h în acest caz. După H, V înseamnă 240 km/h iar W 270 km/h, de exemplu. Deci cu maşina mea pot merge cu maxim 210 km/h şi nu 185 km/h aşa cum cred copiii. Ce-i drept, doar în cădere liberă aş putea obţine o asemenea viteză, de la o micuţă, dar foarte utilă maşină de familie…
Prea multe cifre? Prea multe informaţii tehnice? Da, şi eu zic la fel. Sper însă că aceste informaţii să vă fie de folos în caz de nevoie. Sau măcar ca şi cultură generală 😉
Lasă un răspuns