Matematică și explorarea mediului de Eduard Dăncilă și Ioan Dăncilă,
cu Ghidul părintelui la final, Editura Gama, Iași – 2015
Există multe manuale pentru toate disciplinele și pentru toate clasele, începând cu școala primară, continuând cu cea gimnazială și terminând cu liceul. Sunt ani buni de când au apărut și la noi manualele alternative. În alte țări există de multă vreme.
Ca și cadru didactic, fost și actual, mi-am pus și eu problema, încă de la început: o fi bine, o fi rău? M-am gândit că noi românii nu inventăm roata chiar acum. A fost inventată demult. Și dacă la alții manualele alternative s-au dovedit a fi bune, poate or fi bune și pe la noi.
Numai că la noi la români mai sunt câteva „defecțiuni” ca nație și popor, care cu greu se pot repara. În primii mei ani când am avut manuale alternative a fost aproape un dezastru.
Manuale foarte slabe din punct de vedere științific, calitativ și cantitativ, au ajuns pe băncile elevilor după criteriul „care editură a mituit cel mai bine inspectoratele” ca să le cumpere. Inspectorii „luau mălaiul”, decideau ce manuale să intre în școli, iar profesorii și elevii se chinuiau apoi cu ele.
Am mai prins și o perioadă în care profesorii au putut decide. A fost mult mai bine. Efectiv mai mulți profesori din oraș ne-am întâlnit și am disecat „la sânge” fiecare manual în parte, ca să-l alegem pe cel mai bun. Sau pe cel mai potrivit nivelului elevilor din fiecare clasă în parte.
Sunt ceva ani de atunci și între timp piața a reglat în bună măsură calitatea manualelor alternative. Eu am primit nu demult un manual de Matematică și explorarea mediului pentru clasa I, de la Editura Gama din Iași. M-am bucurat pentru că am un băiețel chiar în clasa I. Fiul meu are la școală un alt manual, așa că pe acesta de la Gama îl folosim acasă, ca o alternativă, pentru teme suplimentare.
Îmi place cum arată. Toate manualele respectă desigur programa în vigoare și conțin cam aceleași lucruri. Ceea ce deosebește un manual bun de unul slab este atractivitatea, foarte importantă mai ales la elevii mici. Iar atractivitate nu înseamnă doar multe pagini colorate, ci și o astfel de abordare care să-l apropie pe copil, nu să-l sperie.
De la început mi-a plăcut faptul că textul este scris foarte clar, cu litere care se văd bine, potrivite ca mărime, astfel încât fiul meu care acum învață să „buchisească”, poate citi singur cerințele exercițiilor și problemelor. Mi-a mai plăcut și „ordinea” din manual, în sensul că totul pe pagină este aranjat frumos și clar, putând fi ușor de urmărit. Partea de matematică are probleme și exerciții potrivite vârstei copiilor de clasa I.
Partea de explorare mediului este deosebit de interesantă chiar și pentru părinții copilului, care își pot aminti ce au învățat la școală, în cazul în care au mai uitat cumva. Noțiuni simple și accesibile despre corpul uman sau despre planeta noastră sunt prezentate cu desene clare, fără ca pagina să fie aglomerată de imagini.
Un alt fapt interesant la acest manual este că la final există un ghid al părintelui, dar numai al lui. Ce înseamnă asta? Chiar autorii ne lămuresc. Dacă într-o carte sunt prezentate la sfârșit și rezolvările cu răspunsuri cu tot, elevii tind să le copieze fără să-și mai „bată capul” să gândească singuri.
De aceea, o broșurică mică atașată manualului poate fi „ascunsă” de către părinți, pentru a fi folosită doar pentru a corecta ceea ce elevii rezolvă, nefiind însă accesibilă și elevilor. Aceasta se poate detașa/desprinde de carte.
La final pot să afirm că mi-a plăcut acest manual de la Editura Gama și că vi-l recomand, ca manual de lucru sau ca auxiliar, în funcție de caz. Are 450 de probleme și exerciții, plus teste grilă, ceea ce-l face și o veritabilă culegere.
Mulțumesc editurii Gama pentru exemplarul oferit spre recenzie!
Succes la învățarea matematicii!
Lasă un răspuns