Cel mai scurt drum cu mașina spre Thassos
Săptămânile trecute, în călătoria noastră virtuală spre Grecia, am poposit și am înnoptat, fie la Ruse (citește aici) fie la Veliko Târnovo (citește aici), Astăzi ne vom continua drumul călătorind, pe cel mai scurt drum cu mașina spre Thassos, care este cea mai apropiată destinație din Grecia la care noi, români, putem ajunge.
Ei bine, cel mai scurt drum cu mașina spre Thassos este cel care trece prin Makaza. Nu o să găsiți însă pe nici o hartă vreun oraș cu acest nume, pentru că denumirea nu este a unei localități, ci a unui pas montan care traversează Munții Rodopi.
Pomenisem într-un articol anterior că Bulgaria are două lanțuri muntoase care se întind aproximativ paralel cu Dunărea. De la nord la sud (adică dinspre noi) există deci lanțul Munților Balcani și lanțul Munților Rodopi. În vestul Rodopilor există masivele Pirin și Rila (cu cel mai înalt vârf din țară, mai înalt decât cel mai înalt vârf de la noi). Munții Rodopi sunt în cea mai mare parte pe teritoriul Bulgariei (87%), restul fiind în Grecia (doar 13%).
Așadar, după ce trecem de Veliko Târnovo avem de traversat Munții Balcani, de coborât în zona centrală a Bulgariei pe valea râului Marița, apoi de urcat și traversat Munții Rodopi. Pe acest drum de aproximativ 400 de kilometri prin Bulgaria iată că nu am avea de ce să ne plictisim, cel puțin șoferul, pentru că peisajul nu este în nici un caz monoton. Dar să descoperim ce ar mai fi interesant pe acest traseu și unde se mai opresc românii ca să petreacă o noapte în drum spre Grecia.
Cel mai scurt drum cu mașina spre Thasos
Gabrovo este un alt oraș din Bulgaria unde românii pot sa mai doarmă o noapte și chiar mulți o fac. Este situat în centrul Munților Balcani și are sub 60000 de locuitori, gabroveni despre care există bancuri la ei așa cum există prin toată lumea despre scoțieni.
În apropierea orașului există locații specifice sporturilor de iarnă, cel mai celebru fiind Uzana. Dacă mergeți însă vara spre Grecia, va fi un bun loc de odihnă. Este cel mai lung oraș din Bulgaria, având circa 25 de kilometri la o lățime de doar unul. Este logic, fiind situat într-o vale montană (tot pe râul Yantra).
În cazul în care vă interesează un loc de cazare în Gabrovo puteți folosi căsuța de căutare de mai jos. Din câte am văzut eu prețurile nu sunt mari și chiar găsiți camere cu 15 euro. Văzusem ceva de genul asta la hotel Panorama, situat la 2 kilometri de Gabrovo.
Kazanlak este un alt oraș întâlnit pe traseu, mai mic decât Gabrovo, dar de această dată ne situăm deja în Câmpia Traciei Superioare (provincia Stara Zagora). Ce are deosebit acest oraș? Poate nu știați, dar Bulgaria este cel mai mare producător mondial de ulei de trandafir și de ulei de lavandă, iar zona în care se cultivă aceste plante și se află distileriile vechi de secole este chiar pe valea din zona Kazanlak, numită și Valea Trandafirilor (Rose Valley).
Stara Zagora este al șaselea oraș al Bulgariei, unde de asemenea se poate înnopta. Este un oraș antic, întemeiat de tatăl lui Alexandru cel Mare (Alexandru Macedon), și anume Filip al II-lea. Fără îndoială că este ce vedea în Stara Zagora, dar cei grăbiți spre Grecia au de ales și centura ocolitoare a orașului.
Există vestigii din vremea Greciei Antice, vestigii romane, din vremea Imperiului Bulgar și desigur din vremea ocupații otomane. Orașul a fost mereu un centru important, indiferent de epoca istorică. De altfel, Stara Zagora era cel mai mare oraș din Bulgaria înainte de eliberarea de sub turci.
Urmează Dimitrovgrad, un oraș mic, apoi Haskovo (cu peste 75000 de locuitori), centru al provinciei cu același nume. Orașul este de asemenea foarte vechi, important centru militar strategic pe vreme diferitelor imperii care s-au succedat în zbuciumata istorie a Bulgariei.
Înainte de a intra în Munții Rodopi, vom trece și prin orașul Kardzhali, centrul provinciei omonime și el important centru militar strategic ca și Haskovo.
După Kardzhali, satul Kirkovo este intrarea în pasul Makaza, care are granița cu Grecia în cel mai înalt punct al său (682m altitudine). După cum se poate vedea, nu este un pas care urcă la o altitudine mare, deci va fi ușor de traversat.
Pasul Makaza se sfârșește în orașul grecesc Komotini, care este primul oraș din Grecia pe care îl vom întâni în drumul nostru spre insula Thassos. De la Kardzhali la Komotini sunt cam 70 de kilometri.
Odată ajunși în Grecia, lângă Komotini se poate intra pe autostrada A2 (Egnatia Odos). Numele vine de la un vechi drum roman, numit Egnatia, care străbătea nordul Greciei. Urmând Egnatia Odos și apoi alte autostrăzi și/sau drumuri moderne, se poate ajunge în orice loc din Grecia, nu doar în Thassos.
Cum însă noi dorim deocamdată să ajungem în insula Thasos, este clar și logic că va trebui să ajungem mai întâi într-unul dintre porturile din care există curse ferry-boat către destinația noastră. Două orașe au curse către Thasos: Keramoti și Kavala.
Din punctul de vedere al românului, primul este Keramoti, situat și mai aproape de insulă, cu un cost de transfer cu ferry-boat-ul mai redus. Kavala este puțin mai departe, dar este un oraș superb, care de asemenea merită văzut.
Deci după intrarea pe Egnatia Odos la Komotini, ne deplasăm spre vest, trecem de orașul Xanthi și urmărim ieșirea de pe autostradă către Chrysoupoli. Pe indicatoare scrie de asemenea și Thasos.
Chrysoupoli este un orășel mic, dar românii trebuie să-l rețină deoarece aici este și un magazin Lidl, de unde turiștii se pot aproviziona, deoarece în insulă nu avem astfel de magazine. Există însă destule alte magazine în Thasos, dar dacă aveți mărfuri preferate la Lidl, opriți la Chrysoupoli. După acest orășel urmează Keramoti, orășelul de unde pleacă dese curse ferry-boat către Thasos.
Tot urmând autostrada, se poate ieși direct la Kavala, oraș de unde de asemenea se poate face transferul către insula Thasos.
Despre aceste porturi și despre ferry-boat, o să vă povestesc în articolul de săptămâna viitoare.
[…] trecute am descris drumul „scurt” drum cu mașina spre Thassos (vezi aici) și posibilitățile de a dormi o noapte în Bulgaria, cu referire mai detaliată la orașele Ruse […]