Dilema Socială, documentarul care îți arată partea întunecată a rețetelor sociale. Documentar Netflix despre publicitate și manipulare.
Un film documentar văzut recent intitulat Dilema socială (The Social Dilemma) pe care îl puteți și voi urmări pe Netflix, precum și câteva articole referitoare la „tainele” publicității m-au inspirat să scriu acest articol. Suntem bombardați zilnic cu publicitate și nu avem ce face, deoarece aceasta este una dintre elementele cheie ale societății noastre.
Pentru ca noi consumatorii să avem acces la produse din ce în ce mai bune și la prețuri din ce în ce mai accesibile, firmele trebuie să producă din ce în ce mai bine și la costuri din ce în ce mai reduse. Dar mai presus de toate, trebuie să și vândă ceea ce au produs, ori aici intervine publicitatea…
Cum societatea omenească de pe întreg globul a ajuns la un mare nivel de interconexiune socio-economică, adică s-a ajuns la așa numita globalizare, se înțelege în mod evident și faptul că publicitatea s-a globalizat și ea. Acum industria publicității este una dintre cele mai mari din lume, dacă nu o fi chiar pe primul loc ca și sume de bani care se rulează în acest domeniu.
Publicitatea a ajuns pe absolut toate canalele de comunicare, dar nicăieri nu este atât de „agresivă”, de interactivă, de intruzivă, ca pe internet, aflăm vizionând Dilema socială. De altfel, ne place sau nu, internetul din asta „trăiește”, din publicitate. Noi plătim desigur un abonament la compania care ne oferă conexiunea de date, dar nu plătim și site-urile pe care le vedem. Acestea există datorită publicității.
Cei care ne „îndoapă” cu publicitate au trebuit în ultimele decenii să devină foarte inventivi, ca să ne atragă atenția. În reportajul despre care vă vorbesc, se discuta despre elementele de psihologie care sunt utilizate pentru a ne capta nouă consumatorilor atenția, pentru a ne determina să rămânem cât mai mult pe site-uri și pentru a ne determina să cumpărăm în cele din urmă.
Se pun în discuție și probleme de etică, de pericolul pe care internetul îl reprezintă mai ales pentru copii și nu numai, probleme cauzate de lupta acerbă și fără menajamente pentru „reținerea” privitorului în fața ecranului de telefon, de laptop sau de tabletă.
hiar oameni care lucrează sau au lucrat în domeniu, recunoșteau faptul că publicitatea a ajuns să „abuzeze” de multe „secrete” din domeniul psihologiei și că dispozitivele electronice au ajuns să creeze dependențe periculoase. În mod cert suntem manipulați în mod subtil ca să fim „sclavii internetului”, să-i alocăm un timp din ce în ce mai mare.
Dar tot cei care ne atrăgeau atenția în reportajul de care tot am pomenit, veneau și cu soluția „salvării”. Internetul în sine nu este rău, pentru că este o sursă uriașă de informații din toate domeniile. Faptul că putem afla de produsele din lumea largă de care avem nevoie, nu este nici într-un caz rău, mai ales că putem foarte rapid să facem comparații nenumărate și să economisim timp și bani în cele din urmă. Salvarea ca să scăpăm de dependență este propria noastră voință, corelată și cu dorința de a nu mai fi mereu conectați.
Unul dintre cei care lucrează la o mare rețea de socializare, recunoștea faptul că, imediat după ce participase la ședințe despre cum să-i atragă pe utilizatori și să-i țină cât mai mult timp conectați, intra imediat pe contul propriu ca să urmărească cele mai noi notificări, care veneau cu sutele. Ajungând acasă, până și la toaletă urmărea notificările. Se gândea: iată că am căzut în propria mea capcană…
El ne dădea și soluția simplă și la îndemână: elimină din setări să mai fii notificat imediat ce apare ceva; deconectează-te și intră în cont doar când vrei tu și pentru o perioadă limitată de timp; încearcă să îți vezi de viața ta și să nu te mai intereseze obsesiv ce fac alții; petrece timp de calitate împreună cu membrii familiei tale, împreună cu cei dragi și cu prietenii (dar nu online); fă astfel încât dispozitivul electronic să fie o unealtă pentru tine, nu stăpânul tău.
E greu, dar sclav poți deveni doar dacă tu accepți să devii sclav!
Lasă un răspuns