5 pași pentru o strategie de marketing viabilă
Să pornești o afacere în ziua de azi nu e un lucru greu de făcut. Nu mai e ca pe vremuri când aveai nevoie de sediu pentru firmă, spații de lucru și altele. Poți conduce afacerea de oriunde, din vârful patului sau de pe o plajă exotică. Evident, nu orice afacere se pretează la un astfel de management, să ne înțelegem de la început.
Însă, ceea ce este general valabil pentru orice afacere, indiferent de specificul acesteia este faptul că, oricum ar fi, ca afacerea să existe și să crească are nevoie de o strategie de marketing bine pusă la punct.
Spre exemplu, dacă ai un blog sau un magazin virtual, e simplu să-l deschizi însă nu te poți opri aici. Dacă scrii pe blog vei dori ca articolele tale să fie citite de cât mai multă lume. Dacă ai un magazin virtual vei dori, evident, să vinzi cât mai multe produse.
Pentru asta, ca în orice afacere, vei avea nevoie de cât mai multă promovare. Iar pentru început trebuie să-ți faci un plan de marketing bine pus la punct.
Pentru o afacere din mediul virtual contează foarte mult ca în planul tău să iei în considerare servicii de optimizare SEO și campanii Paid pentru Social Media. Cu ajutorul lor îți vei asigura, pe de o parte un loc fruntaș în motoarele de căutare și recunoaștere pe conturile de Social Media.
La ambele poți lucra și singur însă nu îți vor asigura rezultate remarcabile mai ales când vine vorba despre un magazin online. Ideal ar fi să lași asta pe mâna specialiștilor. Găsești acum pe piață foarte multe agenții care fac asta, cum ar fi, spre exemplu agentia SEO Netring.ro care te poate ajuta pe partea asta.
Acum hai să vedem împreună ce pași trebuie să parcurgi pentru a-ți face o strategie de marketing:
1. definește scopul și obiectivul strategiei
Lucrează organizat! Sunt foarte multe lucruri pe care trebuie să le faci pentru afacerea ta. O strategie de marketing viabilă nu se face ”la grămadă” ci, pentru asta ai nevoie să cunoști de la început scopul acestei strategii. Una e să îți dorești mai multe vânzări pentru un anume produs, alta e să echilibrezi bugetul firmei, să refaci balanța dintre cheltuieli și venituri.
2. întocmește analiza pieței și a competitorilor direcți
Cum poți face o strategie de marketing dacă nu cunoști piața, nu știi ce se cere și cine cere, nu-ți cunoști concurența? Este vorba despre o analiza complexa care se folosește de niște indicatori specifici dar care te ajută foarte mult în elaborarea strategiei de marketing.
3. cunoaște-ți foarte bine clientul (creează-i avatarul)
Iată încă un pas din planul de marketing peste care nu poți sări. Cum poți vinde ceva fără să știi dacă acel ceva este dorit, dacă vei avea client pentru el. Și nu discutăm la modul general. Nu te intereseaza dacă vei avea clienți ipotetic ci din contra, ca să ai cât mai multe vânzări va trebui să și știi foarte bine cât mai multe lucruri despre clientul ideal care ți-ar cumpăra produsul.
4. stabilește clar și bine definit locul pe piață
Piața este foarte aglomerată acum. Nu mai e ca pe vremuri când auzeai de un brand anume și ăla era singurul de pe piață. Acum oferta este variată și multiplă iar concurența acerbă. Așa că va trebui să te faci cumva remarcat pentru ceea ce oferi, ceea ce vrei să vinzi. Acesta este motivul pentru care trebuie să-ți definești exact, clar locul tău pe piață și să te faci vizibil cât mai mult.
5. alege canalele de marketing potrivite
Ei, aici discuția ar fi foarte lungă pentru că multiple sunt variantele pe care le poți alege. Va trebui să studiezi foarte bine ce canal de marketing ți se potrivește mai mult pentru a promova produsul/afacerea ta și să acționezi în acea direcție. Evident, nu neglija și celelalte canale de promovare. Foloșește cu înțelepciune orice variantă de promovare.
Discuția despre planul de marketing este vastă și nu o pot cuprinde în doar un singur articol. Dacă genul acesta de subiecte te interesează, lasă un comentariu mai jos și voi mai continua să scriu despre asta.
evaancutahamza a zis
Tare bine ai prezentat pașii. Clar metodele de marketing sunt numeroase în zilele noastre, însă sunt esențiale pentru oricine care își dorește succes.
Claudia Vasilache a zis
Multumesc. Ma bucur ca ti s-a parut interesant si folositor 🙂